Guide til træningsbænke i 2019

FInd den perfekte træningsbænk til dig herunder

Guide: Det bør du tænker på når du køber en træningsbænk

En træningsbænk er en oplagt investering for dig, der lever og ånder for fitness. Træningsbænken tillader mange forskelligartede øvelser, som kan være med til at styrke alle kroppens muskelgrupper. Selv om træningsbænken virker til at være et rimelig ordinært træningsredskab, så kan der være stor forskel på træningsbænkene og ikke mindst kvaliteten af dem.

Er du på jagt efter en mere markeret skikkelse og øget muskelstyrke, og har du vel og mærke pladsen til at have en træningsbænk stående derhjemme, så er det helt klart et givtigt køb, fordi den er et af de mest alsidige træningsredskaber overhovedet. En verden af øvelsesvalg åbner sig, og du kan træne stort set alle overkroppens muskler på træningsbænken.

Bedst til prisen

Stabil fladbænk

Stabil fladbænk

Har du brug for en simpel bænk, så er det denne du skal købe.

Testvinder

Semi Pro Træningsbænk

Semi Pro Træningsbænk

Dette er vores testvinder, da den for blot 1299,00 kan justeres også er den fin at ligge på.

Bedste oplevelse

Finnlo Incline Træningsbænk

Finnlo Træningsbænk

Vil du have den bedste oplevelse, er det denne træningsbænk fra Finnlo, du bør købe.

Hvorfor købe en træningsbænk?

Først og fremmest så giver en træningsbænk meget værdi for pengene

Med en investering i en træningsbænk får du et multifunktionelt træningsredskab, som er nemt at komme i gang med, og som ikke kræver ret meget plads. Du kan endda styrke de fleste af kroppens muskler med et bredt spektrum af øvelser. En træningsbænk er sjældent særlig dyr, så du får rigtig meget værdi for pengene, hvis du jævnligt bruger træningsbænken til træning derhjemme. Derudover sparer du naturligvis også medlemskabet til fitnesscentret, ligesom du kan gå i gang med styrketræningen, så snart du er hjemme fra arbejde.

Nogle træningsbænke er helt flade, mens andre kan indstilles i både ryggen og sædet, så du sidder op mod et ryglæn. Visse træningsbænke har såkaldt fodfiksering. Det vil sige, at du kan placere dine fødder, så de ikke smutter, hvis du skal stemme imod med benene i en bestemt øvelse.

Du kan anvende de fleste træningsbænke sammen med håndvægte og vægtstænger, ligesom bænkene er meget velegnede til mave- og rygøvelser. For nogle bænke kan du endda opbevare vægte og andet udstyr i et rum under sædet, så det ikke optager mere plads end højst nødvendigt.

Fordelene ved en træningsbænk er derfor:

  • Du kan træne største dele af kroppen med en træningsbænk  - Specielt hvis du har håndvægte til at supplere med, kan du få trænet de fleste muskelgrupper i kroppen.
  • Det er let at finde plads til - De fleste har plads til en træningsbænk derhjemme. Flere træningsbænke kan derudover stilles op ad en væg, for at gøre dem endnu mindre.
  • Spar penge på motionscenter - Har du en træningsbænk og lidt håndvægte, begynder motioncenteret at blive mindre nødvendigt. Alt efter hvor seriøs du er med træningen, så kan de fleste sagtens få en optimal træning derhjemme.
  • Det er billigt at komme i gang - For helt ned til 799,- kan du faktisk anskaffe dig en træningsbænk. Det er derfor en billig måde at komme i gang med hjemmetræningen.

Hvilke typer af træningsbænke findes der?

Der findes fire former for træningsbænke, som varierer i pris og kvalitet. Det er vigtigt, at du er bevidst om formålet med træningsbænken, så du vælger den, der tjener dette bedst.

Fem slags træningsbænke til forskellige formål


Fladbænken

En flad bænk, som ikke kan justeres. Som regel solid og ganske komfortabel og derfor velegnet til træning med tunge vægte. Fladbænken egner sig især til træning af brystmuskler, mavemuskler og rygmuskler.

  • Den er ofte robust bygget. Det er derfor sjældent at problem, at bruge den til at træne ben med, ved at lave jumping squats hvor du hopper op på bænken og derefter ned igen. Et lille tip er, at tage et par vægte i hånden, for at øge modstanden.
  • Det er den mest budgetvenlige måde at få anskaffet en træningsbænk.


Skråbænken

Skråbænken er i modsætning til fladbænken justérbar, hvilket gør det muligt at anvende den til en bredere palet af øvelser. Indstillingsmulighederne varierer fra bænk til bænk. Rigtig fornuftig til maveøvelser og brystpres af forskellig karakter, når ryglænet er hævet.

  • God til at træne den øverste del af brystet, da ryglænet kan hæves. Personligt har jeg ofte brugt det skrå ryglæn til at træne biceps med, hvor jeg ligger armen på, og derefter laver bicep curls. Dette sikrer jeg ikke "snyder" og jeg får også en mere kontrolleret bevægelse.
  • Det er stadig muligt at få en relativt budgetvenlig skråbænk.


Multibænken

Denne form for træningsbænk tillader dig at lave stort set alle tænkelige øvelser samt træne hele din krop. I og med at multibænken kan bruges i så mange forskellige henseender, er prisen selvfølgelig også derefter.

  • Du kan træne hele kroppen med en multibænk.
  • Multibænken er meget fleksibel.


Træningsbænk til mavetræning

Denne type at træningsbænk, er primært lavet til mavetræning. Den hjælper her med at få et større bevægelse når tager en mavebøjning. Tip: Jeg har personligt ofte brugt en mavetræningsbænk til at træne bryst, da du får lettere ved at ramme dem nederste del af brystet (Ligesom du rammer det øverste med en skråbænk).

  • Lavet specifikt til mavetræning.
  • Puder til benene, så man kan holde sig fast.
  • Mulighed for at træne det nederste af sit bryst.

Træningsbænke til specifikke former for træning

Træningsbænke skræddersyet til en bestemt træningsform, for eksempel træning af mavemuskler eller bænkpres. Når træningsbænken i sit design er tilpasset bestemte øvelser, siger det også sig selv, at den ikke fungerer til meget mere end. Til gengæld er den hyper effektiv.

Hvis du troede, at dit indkøb af en træningsbænk skulle blive en nem omgang, kan du godt tro om. Som det fremgår af ovenstående beskrivelse, er der faktisk en del facetter at forholde sig til, når du skal finde den træningsbænk, der matcher dine ønsker og behov bedst.

Test af fire træningsbænke

I det følgende ser vi nærmere på fem forskellige træningsbænke og opremser fordele og ulemper, som du bør være opmærksom på, hvis du overvejer at anskaffe dig en af dem til hjemadressen. Vi kårer også den bedste træningsbænk til prisen.

Ovenstående test giver dig en grundig introduktion til at vælge din kommende træningsbænk, men det vigtigste er trods alt, at du erhverver dig en træningsbænk, som lever op til dine krav i forhold til øvelser og mål med styrketræningen. Skal komforten være i højsædet, er du også nødt til at betale mere for træningsbænken. Vi har fundet de bedste i vores test, så overvej hvad dit behov er og vælg den der passer dertil. Har du et behov vi har dækket, kan du surfe videre rundt på det webshops vi har henvist til.


Finnlo Incline Bench Træningsbænk

1.999 kroner - se produktet ved at klikke lige her.

En kraftig træningsbænk, som kan klare en vægt på op til 250 kilo. Både sæde og ryg er justerbar, så du kan udrette mange forskellige øvelser. Ryggen justeres i seks positioner og sædet i tre. Ryggen kan komme helt op i en 90 graders vinkel, hvor det kan lade sig gøre at træne triceps. De tykke sæde- og rygpuder gør træningsbænken særdeles komfortabel. Den store vægttolerance gør, at træningsbænken har et meget bastant look, og den optager også lidt mere plads end andre skråbænke af den grund. Alt i alt en træningsbænk af høj kvalitet, som selvfølgelig også koster derefter.


Semi Pro Træningsbænk MS-L114

1.299 kroner - se produktet ved at klikke lige her.

I modsætning til de foregående træningsbænke har denne bænk den klare fordel, at den kan foldes sammen efter brug og placeres under sengen eller et andet sted uden at fylde specielt meget. Sæde og ryglæn er fuldt justerbare, og det er meget simpelt at foretage justeringen fra øvelse til øvelse, eller hvis en bestemt stilling ikke føles behagelig. Denne skråbænk kan klare en vægt på op til 300 kilo. Polstringen er mindre massiv og dermed også mindre komfortabel end ved de to foregående bænke. Til gengæld er det også den billigste af de tre skråbænke.


Nordic Fighter Flad Træningsbænk

1.799 kroner - se produktet ved at klikke lige her.

Den flade træningsbænk er ideel til for eksempel bænkpres, ligesom mave- og rygøvelser også kan foretages i bred udstrækning på denne træningsbænk. Bænken kommer i et stilrent design, og sædet i kunstlæder er af rigtig god kvalitet. Træningsbænken fylder meget lidt, men den vejer godt til, så du har et stabilt udgangspunkt, når du udfører dine styrkeøvelser. En temmelig dyr løsning set i forhold til skråbænkene, men har man rettet blikket mod en fladbænk, er kvaliteten helt i top på denne vare.


Stabil fladbænk

799 kroner - se produktet ved at klikke lige her.

En fladbænk, som tillader en belastning på op til 300 kilo. Løfter du tungt, er fladbænken altså rigelig stabil til formålet. Træningsbænken fylder næsten ikke noget med sine 110 centimeter, og den har lang holdbarhed, da den kommer i stabile materialer. Igen oplagt til bænkpres eller mave- og rygøvelser. Til gengæld er sædet mindre komfortabelt end på den forrige fladbænk. Dette netop af den grund, at den skal kunne modstå en høj belastning.

Ovenstående test giver dig en grundig introduktion til at vælge din kommende træningsbænk, men det vigtigste er trods alt, at du erhverver dig en træningsbænk, som lever op til dine krav i forhold til øvelser og mål med styrketræningen. Skal komforten være i højsædet, er du også nødt til at betale mere for træningsbænken. Foretag en grundig gennemgang af træningsbænkene i de forskellige webbutikker og find den bænk, som giver mest værdi til din fremtidige styrketræning i hjemmet.