Six pack – disse 5 tips hjælper dig på vej

Læs meget mere i artiklen herunder.


Den ultimative six pack guide - 5 måder til at få en six pack

Det er en af de største symboler på en sund og veltrænet krop, men det er faktisk ikke nogen hemmelighed, hvordan DU træne dig til en six pack. I denne artikel få du derfor 5 ernærings- og træningstips, så du kan få succes på din rejse mod en six pack.

Overalt kan du finde hjemmesider og blogs, som lover dig den nye store hemmelighed, der giver dig en six pack. Selvom mange af disse artikler er legitime, prøver mange af dem bare at snyde dig for dine hårdt tjente penge.

Når man står med drømmen om at få en six pack, gerne hurtigt, er det let at blive fristet af indbydende reklamer, som har påstår de har hemmeligheden. Og fordi de er så gennemførte kan det være svært at gennemskue hvilke der har et reelt indhold, og hvilke der bare prøver at lave nogle hurtige penge.
mand med sixpack

Hvad skal man så gøre for at få en six pack?

En af de vigtigste ting de fleste overser, i jagten efter den veltrænede mave, er deres diet og kost. Det vigtigste værktøj du har brug for, for at du kan få en six pack hurtigt.

Så lige meget hvad du tidligere har hørt, eller hvad en ny slankepille har lovet dig, får man en six pack i køkkenet og ikke nede i træningscenteret. Du finder derfor ikke en hurtig løsning ved at tage en slankepille, et specielt maveprogram eller gadget. I stedet for skal du fokusere på de værktøjer og råd som faktisk hjælper dig, såsom solide kost principper.

6 måder til at få en six pack

1. Stop med at lave tusindvis af mavebøjninger

Det er i stor grad spild af tid, at lave 300 mavebøjninger. inden du skal i seng, eller når du er i træningscenteret. Har du fedt på maven, kan man ikke se din veltrænede sixpack alligevel, så fokuser på at forbrænde fedt i stedet.

De store kongeøvelser – generelt øvelser med giver bevægelse i flere led, giver et meget større vægttab og giver en meget større muskelrespons end en masse mavebøjninger nogensinde ville kunne give.

Jeg synes, at det er unøvendigt at bruge en time på masser af maveøvelser, når du kunne have brugt din tid på øvelser, der i større grad får dig til at forbrænde fedt. Flere professionelle fitness udøvere bruger ikke mere end 20 min. 2-3 gange i ugen.

2. Spis nok protein

Protein hjælper dig med at opbygge muskelmasse og hjælper kroppen med at forbrænde fedt. Proteiner er derfor en af de vigtigste makroernæringsstoffer af alle, da kroppen også bruger en masse energi ved nedbrydningen.

Dette er en af hovedgrundene til så mange atleters kostplaner, har et højt indhold af protein. Dette gælder ikke kun for mænd, men også kvinder, da vi alle i stor grad har samme og muskelopbygning og alle har brug for protein for at kroppen kan fungere.

sixpack træning kvinde

3. Du må gerne spise fedt, så længe det sunde fedstoffer

Sunde fedstoffer kan faktisk gavne dig på din jagt efter en six pack, eksempelvis fra nødder, fisk og olivenolie. Fedtstoffer herfra vil holde dit insulin niveau stabilt, hvilket er vigtigt, når du skal tabe fedt på maven.

Hermed ikke sagt, at du skal spise dig mæt i cashew nødder hverdag, men at du ikke skal være bange for at inkludere de gode fedstoffer. Det er til trods for, at der har været et stort fokus på, at man ikke må få fedt i sin diet – netop dette fokus kan give et forkert syn på, hvad en diet bør indeholde.

Så kombinerer du en proteinholdig diet med grøntsager, gode kulhydrater og gode fedtstoffer, er du godt på vej imod et stofskifte, som hjælper dig med at komme af med det overskydende fedt. Det fedeste af det hele er faktisk, at du kan gøre det uden en mirakel pille eller lave 300 mavebøjninger hver aften.
nødder til at få sixpack

4. Fokuser på din diet

For at du kan få dit vaskebræt og synlige mavemuskler er det, som tidligere nævnt, vigtigt at spise en balanceret diet, som består af proteiner sunde fedtstoffer og kulhydrater.

Proteiner er byggesten for kroppen samtidigt med kroppen forbrænder en del ved at nedbryde proteiner. Men hvor mange skal man have? En mand skal ca. spise 1,7 g. protein pr. kg kropsvægt – læs mere i vores proteinguide her.

Hvor mange kulhydrater du skal indtage kan dog være mere svært, men det er ofte klogt at indtage post-træning, da mere bliver optaget direkte i musklerne. Det kan også bidrage til at dine muskler restituerer hurtigere.

Derudover er det godt, hvis du kan inkludere en del fibre og grøntsager i din kost. Grøntsager er fyldte med fibre, antioxidanter, vitaminer og mineraler, som alle er vigtige for opbygningen af en slank og veltrænet mave.

5. Effektiviser din cardio træning

Du har sikkert hørt, at den bedste måde at forbrænde fedt på, er lange cardio sessioner med et langsomt til middel tempo. Det fungerer også okay, men der findes en meget smartere måde at gøre det på; Intervaltræning.

En af de bedste måder at køre interval træning på, er når du holder en pause i din interval træning, så laver du en maveøvelse imellem.
Et eksempel: Du udfører interval træning på 30 sekunder – du løber derfor i 30 sekunder så hurtigt du kan. Du hopper derefter af og laver 20 mavebøjninger med vægtbold. Gentag dette 5-8 gange.

Du kan variere ved at bruge nye maveøvelser.

Skriv en kommetar