Pre-workout

Læs en kæmpe guide til pre workout. Lær om bivirkninger, effekt, dosering, de bedste pre-workout produkter i test mv.

Klik på et link, for at gå til denne sektion med det samme.
Pre-workout Den ultimative guide til pre-workout fra kosttilskuds guiden Suplab.dk

Pre-workout test: De bedste Pre-Workouts

Vi har undersøgt og testet de mest populære pre-workout produkter på markedet, for at gøre valget nemmere for dig. Vores pre-workout test endte med nedenstående 4 produkter, som vi hos Suplab har vurderet som de bedste pre-workouts på markedet.

Alle pre-workouts er testet/anmeldt på pris, kvalitet og smag. På den måde kan vi sammenligne produkterne, og finde de bedste i test, her for 2016.

Klik på nedenstående pre-workout produkter for at se priser eller læse mere

www.cobralabs.com
  • Pris pr. servering
  • Smag og opblanding
  • Energi
  • Andet indhold
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#1 The Curse Pre Workout

Vinder i Suplabs test

The Curse er vores favorit! The Curse er et super billigt produkt, hvor du stadig får en masse energi til at komme igennem til træning. Indholdet slår ikke BulkPowders, men du får til gengæld Pre workout til den halve pris, hvilket trækker den op på 1. pladsen.
Læs hele anmeldelsen af The Curse Pre Workout

www.bulkpowders.dk
  • Pris pr. servering
  • Smag og opblanding
  • Energi
  • Andet indhold
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#2 BulkPowders Elevate

Bedste indhold i Suplabs test

Elevate fra BulkPowders super godt produkt, og ligger i tæt konkurrence med The Curse på 1. pladsen. Elevate er et godt produkt pga. den samlede kvalitet af indhold, selvom den er dyrere end The Curse.
Læs hele anmeldelsen af Elevate Pre Workout fra BulkPowders

www.bodystore.dk
  • Pris pr. servering
  • Smag og opblanding
  • Energi
  • Andet indhold
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#3 Kill It PreWorkout

Kill It har et fint indhold, med en høj pris.

Kill It er et fint produkt, som giver dig hvad du har brug for i en PreWorkout, prisen er dog betydeligt højere end The Curse, som har et lignende indhold.
Læs hele anmeldelsen af Kill It Pre Workout

www.olimp-supplements.com
  • Pris pr. servering
  • Smag og opblanding
  • Energi
  • Andet indhold
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#4 Redweiler – Olimp Sports Nutrition

Et fint produkt til prisen

Redweiler er et fint PreWorkout produkt som hjælper dig til at
Læs hele anmeldelsen af Redweiler Pre Workout

www.bsn-supplements.com
  • Pris pr. servering
  • Smag og opblanding
  • Energi
  • Andet indhold
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#5 NO Xplode

Et okay gennemsnitligt produkt

Det er et fint produkt, du får dog ikke samme værdi for pengene, som hos BulkPowders eller The Curse.
Læs hele anmeldelsen af NO Xplode Pre Workout


Hvad er Pre-Workout?

Pre-workout som kosttilskud, er et produkt du indtager kort tid inden du påbegynder dit træningpas, som derefter hjælper dig med at optimere træningen. Dette sker ved at give dig ekstra energi, forøget styrke og forbedret udholdenhed. Dette er en fordel i de fleste sportsgrene såsom løb og svømning, men bliver dog oftest brugt af styrkeløftere.

Hvad indeholder pre-workout?

Dette varierer meget fra pre-workout til pre-workout. Der er ofte en bred vifte af ingredienser i, for at optimere din træning bedst muligt. Jeg nævner nu hvilke ingredienser der oftest er i og hvorfor de er med i en typisk pre-workout.

  • Kreatin

Kreatin er en af de mest brugte kosttilskud i fitness industrien. Kreatin er et organisk produkt, som naturligt lagres i vores krop igennem vores kost. Der er lavet mange studier omkring kreatin og dens effekt og resultaterne bekræfter at kreatin virker. Kreatin forøger din styrke, forbedrer din udholdenhed og stimulerer samtidigt dine muskler til en større muskeltilvækst. Du kan læse en mere dybdegående guide om kreatin her.

  • Taurin

Taurin er en aminosyre som der også findes naturligt i kroppen.  Taurin har forskellige positive virkninger på kroppen, såsom bedre kontrol af muskelsammentrækninger og vedligeholdelse af væskebalancen. Taurin bliver ligesom kreatin også opbrugt når man dyrker motion, hvilket er grunden til det bliver tilsat en pre-workout. Det er også blevet bevist at Taurin kombineret med BCAA nedsætter muskelømheden efter endt træning.

  • BCAA

BCAA står for branch chaines amino acids hvilket på dansk kaldes forgrenede aminosyrer. Proteiner består af aminosyrer og BCAA findes derfor også naturligt i fødevarer såsom æg. Når du indtager BCAA som kosttilskud er det mere koncentrerede aminosyrer du får, da alt andet som er ”unødvendigt” såsom kulhydrater er sorteret fra. BCAA består af Leucin, Isoleucin og valin.
Når du dyrker motion frigiver du forgrenede aminosyrer som bliver brugt under den katabolske proces (nedbrydning af muskler). Du kan derfor bremse denne proces, hvis du indtager forgrenede aminosyrer, som kroppen kan bruge i stedet for at optage det fra dit muskelvæv.

  • Beta-alanin

Beta-alanin er også en aminosyre som kan fås igennem kosten, men den bliver også dannet i vores krop. Derfor kaldes det en ikke-essentiel aminosyre. Beta-alanin er med til at øge niveauet af carnosin i kroppen. Flere forsøg har vist at carnosin nedsætter muskeltræthed, dannelsen af mælkesyre i musklerne og hjælper derudover med at øge udholdenheden.

  • Citrulline Malate

Citrulline Malate er en kombination af aminosyreren citrullin og det organiske salt malat, som optimerer din blodcirkulation. Det er bevist[1] at Citrulline Malate øger din styrke, forbedrer din udholdenhed, samt accelerer din restitution. Dette er en stor fordel for atleter der udøver motion med høj intensitet og er derfor velegnet til vægtløftere eller sprintere.

  • Tyrosine

Tyrosine hjælper med at øge dit mentale fokus og udholdenhed. Det afdæmper samtidigt følelsen af stress både mentalt og fysisk, hvilket er essentielt i en pre-workout, da fokusset optimerer din træning.

  • Koffein

Vi kender alle koffein, da det er en af de primære årsager til vi drikker kaffe (for mit vedkommende ihvertfald). Koffein som kosttilskud er meget udbredt, hvor koffein anhydrous er den mest benyttede udgave. Koffeinen giver dig energi og de fleste et bedre fokus. Hvis man vil indtage koffein alene, indtages den ofte gennem koffeinpiller eller bare ved at drikke kaffe eller the. Vi har skrevet en artikel om fordelene ved koffeinpiller til ens træning, som du med fordel kan læse.

Dette er de oftest benyttede ingredienser i en pre-workout, selvom der er mange andre. De bedste pre-workouts indeholder en blanding af alle disse ingredienser, da hver især ingrediens har sin positive effekt. Nogle af ingredienserne f.eks. kreatin, tager man ofte separat. Du skal derfor vurdere, om du skal ændre i dine doseringer, når du begynder på pre-workout. Man kan også blande sit eget pre-workout, men det vil jeg kun anbefale hvis du er ekspert indenfor området.

Hvad er fordelene så ved at bruge pre-workout?

Der er mange fordele ved at bruge pre-workout. Hver ingrediens har sin positive effekt, der hjælper dig hen imod dit mål. Præcis hvad du får ud af det, afhænger af hvilket produkt du vælger. Jeg har her lavet en liste, af mulige positive effekter du vil opleve af pre-workout.

  • Du forøger din styrke
  • Du forbedrer din udholdenhed
  • Du bremser den katakbolske proces under træning
  • Forøget proteinsyntese
  • Forøget energi
  • Forøget stofskifte der giver højere fedt forbrænding
  • Bedre fokus

Dette er en lang række af positive effekter, der er nyttige i næsten alle sportsgrene, som hjælper dig til at nå dine mål og udnytte dit fulde potentiale.

Burde jeg tage pre-workout? Og hvad vil jeg få ud af det?

Hvorfor indtage pre-workout

Hvordan kan pre-workout gavne og hvorfor?

Hvorfor bruge pre-workout? Disse spørgsmål vil flere nok spørge sig selv om, efter at været nået hertil i guiden. Alle der har lyst til at træne, vil højst sandsynligt få resultater ud af pre-workout som kosttilskud. Her vil du se hvordan forskellige grupper vil få gavn af pre-workout:

  • Pre-workout til mænd

De fleste mænd vil gerne være i god fysisk form og samtidig have styrke. Dette kan du sagtens opnå ved normal træning og kost, men det rette kosttilskud hjælper dig tættere på dit mål. Med pre-workout når du disse mål hurtigere, da du får forøget energi, styrke og udholdenhed som er essentielt for at opbygge muskelmasse.

  • Pre-workout til kvinder

Kvinder vil også have gavn af pre-workout. Flere pre-workouts vil forøge dit stofskifte og dermed give dig bedre forudsætninger for at forbrænde fedt. Udover dette forbedres din udholdenhed, som i sidste ende vil give en længere og mere effektiv træning. De bedste ingredienser i en pre-workout til kvinder, er dem der hjælper med at forbrænde fedt og forbedre udholdenheden.

  • Pre-workout til bodybuildere

Hvis du er bodybuilder, eller en erfaren vægtløfter, vil du helt sikkert være en af dem der får størst gavn af pre-workout. Den gennemsnitlige bodybuilder/vægtløfter har allerede meget muskelvæv og styrke i forvejen. Idet man er stor og stærk, er det sværere at opbygge ekstra muskelmasse. Derfor er der mange, som føler de rammer en mur efter flere års træning. Den mur er meget svær at komme igennem. Det bliver også beskrevet som et trænings plateu. Her vil pre-workout hjælpe dig med at bryde denne mur, samt give dig ekstra energi og forbedre dine præstationer, uanset om det er styrkeløft eller forøgelse af muskelmasse.

Hvornår og hvordan skal jeg bruge det?

Pre-workout er et engelsk ord, som oversat til dansk betyder præ(før)-træning. Som det fremgår ud af ordet, er det selvfølgelig før træning man indtager det. Da pre-workouts er designet til at give en kortsigtet tilføjelse af energi, er det bedst man indtager det ca. 20-40 min. inden træningen. Da der ofte er koffein i pre-workout, som har en halveringstid på 3-7 timer, får du den bedste søvn, ved senest at indtage det om eftermiddagen. 

Det er vigtigt du læser instruktionerne på det pre-workout du køber og følger dem. Du frarådes kraftigt at tage mere end instrueret. Hvis det er første gang du anvender det, er det en god idé kun at tage en halv dosering, så du kan mærke hvordan din krop reagerer på det.

Som med så mange andre kosttilskud, vænner kroppen sig til det pre-workout produkt du bruger, og det resulterer i en mindre effekt over tid. Det er derfor en god idé at benytte pre-workout i 2 måneder og derefter holde en pause på 3-4 uger. På den måde får du det optimale ud af din pre-workout.

Pre-workouts kommer ofte i pulver form, hvilket betyder du selv skal blande det op med vand eller mælk.

Har pre-workout nogen bivirkninger?

Pre-workout bivirkninger

Preworkout har bivirkninger, man skal være opmærksom på..

Idet der er så mange forskellige andre kosttilskud samlet i et produkt, er det svært at undgå bivirkninger. Det har også betydning hvilket pre-workout produkt du vælger, da der er forskel på ingredienserne. Hvis du følger instruktioner og doseringer er det dog milde bivirkninger du vil opleve.

  • Opsvulmethed

Nogen brugere vil opleve at deres muskler bliver mere opsvulmede. Kreatin er årsagen bag dette, da det er med til at binde vand i dine muskler, som stimulerer muskeltilvæksten. Dette er harmløst og forsvinder så snart du stopper med at indtage kreatin. Dette er intet problem for de fleste, da det får dig til at se større ud. Nogle kvinder er ikke udseendemæssigt tilfredse med det. Du kan derfor også købe ”kvinde” pre-workout hvor der ikke er kreatin i.

  • Dehydrering

Der er flere ingredienser der kan være årsag til du dehydrerer. Kreatin binder som tidligere nævnt vand i dine muskler og koffein kan også virke vandrivende. Dette kan du dog sagtens kompensere for ved at drikke ekstra vand.

  • Søvnløshed

Du kan risikere at få sværere ved at sove. Oftest skyldes dette koffeinen, da det er i de fleste pre-workouts. Du vil kunne modvirke dette, hvis du undgår at tage pre-workout op til 5 timer inden du skal i seng, for efter denne periode skulle koffein virkningen gerne være aftaget. Af den grund undgå så vidt muligt aften træning. Hvis du er koffein sensitiv bør du måske ikke tage pre-workout efter 15 tiden. 

  • Prikken/kilden på huden

Dette er en typisk bivirkning som de fleste mærker første gang de bruger pre-workout. Dette er grundet beta-alanin, hvilket er en helt almindelig og aldeles ufarlig bivirkning. Efter man har brugt det pågældende produkt et par gange, lægger man ikke mærke til det mere.

Kan det erstatte et måltid inden træning?

Det kan det bestemt ikke. Pre-workout er beregnet til at give dig energi og forbedre din udholdenhed under træning. Du bør aldrig træne på tom mave, da dette modarbejder din pre-workouts virkning. Du skal selvfølgelig heller ikke spise dig prop mæt inden du træner, da du vil føle dig uoplagt og din krop vil bruge energien på at nedbryde maden. Så pre-workout kan kun supplere et måltid.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23392882

[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132

Pre-workout
4 (80%) 16 votes

Gem