Magnesium – sådan vælger du det rigtige tilskud for dig

Læs om magnesium og hvilket magnesium tilskud du bør købe.


Vi giver dig den viden, du har brug for om magnesium. Du lærer blandt andet hvad magnesium er, hvor ofte du må indtage det og til sidst anbefaler vi hvilket magnesium tilskud, du bør indtage.

Hvad er magnesium?

Magnesium er en af de fascinerende mineraler vi har. Det er det 4. Mest almindelige stof i kroppen. Du har magnesium i det meste af kroppen, heriblandt knogler og muskler.
Det kan alt fra at mindske træthed og udmattelse til at påvirke dit mentale helbred samt proteinsyntesen i dine muskler positivt.
Det bliver dog sværere og sværere at få tilstrækkeligt med magnesium blandt alt den forarbejdede mad, du finder i dag. Vil du gerne vide mere om hvorfor magnesium er så vigtigt? Så skal du bare læse videre.

Hvad gør magnesium?

Magnesium er vigtig i en række af kroppens essentielle funktioner og er derfor en af kroppens vigtigste mineraler. Magnesium har en lang række positive bivirkninger såsom:

  • Bidrager til at mindske træthed og udmattelse.
  • Påvirker elektrolytbalancen (væskebalancen) positivt.
  • Et bedre energistofskifte.
  • Det påvirker funktionen i dit nervesystem positivt.
  • Magnesium bidrager til en normal muskelfunktion.
  • En positiv påvirkning af proteinsyntesen. Det betyder, at du kan opleve magnesium hjælper med din muskelvækst.
  • En positiv påvirkning af den psykologiske funktion.
  • Magnesium bidrager også til at vedligeholde normale knogler
  • Vil du gerne vedligeholde normale tænder? Så kan magnesium også bidrage til det.
  • Magnesium har en stor rolle i celledelingsprocessen.

En del bruger kosttilskuddet ZMA, grundet dets positive virkning på søvn og muskelopbygning. Det dette skyldes bl.a. dets indhold af magnesium (M i ZMA står for magnesium).

Er det sikkert at indtage magnesium?

Du kan næsten ikke undgå at indtage magnesium igennem din kost, så magnesium er sikkert at indtage. Dog, ligesom så meget andet, er det ikke godt i for store mængder. Det anbefalede indtag er imellem 240 – 400 mg for voksne. Indtager du under 350 mg eller mindre dagligt, er der typisk ingen problemer. Du skal dog være opmærksom på, det er et fedtopløseligt stof, så ved overdosis kan det hobe sig op i kroppen og give nogle seriøse bivirkninger.

Nogle symptomer på overdosis kan være:

  • Opkast
  • Depression
  • Irregulært hjerteslag
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Svimmelhed

De fleste personer kunne dog godt bruge mere magnesium i deres kost. Dette er en af grundende til at magnesium tilskud er så populært.

Hvor finder jeg magnesium?

Det optimale er selvfølgelig at få dækket dit magnesium behov igennem din kost.
Du finder bl.a. højt indhold af magnesium i:

  • Græskarkerner
  • Spinat
  • Mørk chokolade
  • Mandler
  • Cashewnødder
  • Solsikkekerner
  • Avocado
  • Laks

Hvis du er bekymret for du ikke får nok magnesium igennem din kost, kan du gøre brug af magnesium tilskud.

Hvilke magnesium tilskud skal jeg vælge?

Når du skal købe magnesium tilskud, er der flere forskellige slags, du kan købe. Det er her vigtigt at kende forskellen på dem. Måden du indtager magnesium kan igennem piller, pulver eller igennem huden.
Den mest populære måde at indtage det på er klart igennem piller. Her er Biosyms Magnesium tilskud vores favorit, da den de er let optagelige og god til prisen.

Du kan også finde flere andre magnesium tilskud her.

Magnesium og D-vitamin

Vitaminer og mineralerne i din krop arbejder faktisk ikke uafhængigt af hinanden – de er koblet sammen og nogen supplerer hinanden super godt. Et eksempel på dette er D-vitamin og magnesium.

For at du kan optage D-vitamin, skal du have et tilstrækkeligt niveau af magnesium. Det betyder også, at hvis du indtager et højt niveau af D-vitamin kan det mindske dit niveau af magnesium. Det er derfor en god idé at indtage en balanceret mængde af begge dele – det finder du f.eks. i multivitamin. Vil du  gerne vide mere om multivitamin og se den bedste multivitamin, kan du findes vores multivitamin guide her.

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kommentere, så svarer jeg hurtigst muligt. Kunne du lide artiklen må du meget gerne give den 5 stjerne herunder 🙂

Kilder:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R0432&from=DA

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20152124

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28471760

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4455825/

1 kommentar

  1. Karl Åge Eriksen 19. juli 2019

Skriv en kommetar