Kreatin guide – Bedste kreatin i test 2017

Lær alt om kreatin i vores kæmpe kreatin guide + Se de bedste 4 kreatin pulvere på markedet til sidst

Klik på et link, for at gå til denne sektion med det samme.
Kreatin Den ultimative guide til kreatin - Lær alt i denne guide!

Kreatin test: Det bedste kreatin på markedet

Vi har undersøgt det bedst sælgende kreatin, og har fundet de 4 bedste produkter, vurderet på kvalitet og pris. Da kreatin ikke har nogen smag, vurderes det selvfølgelig ikke på denne parameter i vores test.

Se resultaterne af vores kreatin test, hvor vi har fundet de 4 bedste kreatin produkter:

MyProtein Kreatin

Kreatin monohydrat fra MyProtein
MyProtein er vores favorit!
  • Det bedste på markedet
  • Monohydrat - 100%
  • Erfaringer - Meget gode
  • Kundeerfaringer - Meget gode
  • Pris - 15,6 kr pr. 100g

Bodylab Kreatin

Bodylab Kreatin
Godt produkt til en fin pris.
  • Høj kvalitet
  • Monohydrat - 100%
  • Erfaringer - Meget gode
  • Kundeerfaringer - Meget gode
  • Pris - 30 kr pr. 100g

Star Nutrition Kreatin

Star Nutrition Creatine
Svensk kvalitet fra Star Nutrition.
  • Billigt!
  • Monohydrat - 100%
  • Erfaringer - gode
  • Kundeerfaringer - Meget gode
  • Pris - 19,8 kr pr. 100g

Nutramino Pro Kreatin

Nutramino kreatin pulver
Lidt dyrere end de andre produkter
  • Dansk kvalitet - lidt dyrere
  • Monohydrat - 99,9%
  • Erfaringer - Meget gode
  • Kundeerfaringer - Meget gode
  • Pris - 25,8 kr pr. 100g

I denne guide får du et overblik og gennemgang af kosttilskuddet kreatin og om hvordan du skal bruge det. Inden man begynder med et nyt kosttilskud, er det vigtigt man ved hvad man indtager, hvorfor og hvordan man gør det. Det vil du have styr på, efter du har læst denne guide!

Hvad er kreatin?

Kreatin er uden tvivl det kosttilskud der har den bedste dokumenterede effekt på din træning, i form af øget styrke og muskelmasse.
Det er et helt naturligt stof, vi får igennem vores kost, men det dannes også naturligt af aminosyrer i vores krop. Dette sker ved at det bindes til en fosfat-gruppe i vores muskler og lagres som et ekstra energilager.

Hvordan virker kreatin?

Flere studier har undersøgt virkningen af kreatin-tilskud på sportsudøvere i forskellige sportsgrene. Her konkluderer man at kreatin øger præstationsevnen ved ekstremsport. Udover dette viser undersøgelserne også, at præstationsforbedringerne er størst ved korte og intensive træningspas fra 20 – 60 sekunder, som f.eks. ved vægtløftning eller gentagene spurter.
I kombination med styrketræning binder kreatin vand i dine muskler, typisk 1-2 kg, hvilket er et positivt tegn på at det binder sig i din krop og dermed virker. Det bundne vand stimulerer derefter dine muskler til øget muskeltilvækst og dermed større muskelceller og øget styrke.

Virker det på mig?

Det vurderes at ca. 30 % af de personer der bruger kreatin som kosttilskud, ingen eller meget lille effekt af kosttilskuddet. Årsagen er at lagrene i musklerne i forvejen er fyldte. Dette sker hvis du allerede får den maksimale mængde kreatin som du kan optage, igennem din almindelige mad. Dette er oftest tilfældet hvis du spiser meget fisk og rødt kød.

Hvordan hjælper det min træning?

Hvis du søger mere eksplosivitet, styrke og muskelmasse vil kreatin hjælpe dig på vej. Alle disse 3 kvaliteter er essentielle for dig og din træning og den vil helt sikkert hjælpe dig tættere mod dine mål. Derfor er det også et af de foretrukne supplementer for bl.a. styrke- og vægtløftere, sammen med bl.a. omega 3 fiskeolie, proteinpulver, vitaminpiller og pre-workout.

Hvordan doserer jeg kreatin og hvor ofte skal jeg tage det?

Kreatin dosering

Hvordan doserer du kreatin, og hvad med loading fase?

For at fylde kreatin lagrene op, starter man typisk med en loading fase. Her indtager man 10-20 gram fordelt på 2-4 forskellige daglige doser de første 6-7 dage. Efter din loading fase er lagrene fyldte, herefter indtages en daglig vedligeholdelsesdosis på ca. 2-5 gram.

Da du ikke får en øjeblikkelig virkning, men derimod en virkning over længere tid, er det vigtigt du spiser det hver dag.

Studier har ikke kunnet bevise at kreatin fremmer præstationen desto længere tid du tager det. Det viser sig tværtimod, at effekten aftager hvis du bruger kosttilskuddet over længere tid.
Derfor tager de fleste en måneds pause ca. hver 2. måned, for derefter at starte igen.

Du kan få kreatin både som pille- eller pulverform. Det er dog mest udbredt at spise det i pulverform, da du mere præcist kan tilpasse efter dit behov og samtidigt er det billigere. Det smager ikke af specielt meget, så man blander man det typisk op med vand eller juice, eller ofte bare i sin proteinshake sammen med sin weight gainer eller proteinpulver.

Hvilke bivirkninger har kreatin?

 

Kreatin bivirkninger

Har kreatin bivirkninger, som man skal være opmærksomme på?

Der er foretaget hundredevis af undersøgelser og der er ingen dokumenterede bivirkninger. Derfor betragtes det som et sikkert kosttilskud og mange indtager det i deres daglige rutine sammen med multivitaminpiller og fiskeolie kapsler.
Hvis du spiser mere en 5g kreatin dagligt, kan du risikere at få dårlig mave, da det trækker væske ud af tarmen, som kan give diarré. Derfor bør du følge instruktionerne på dit produkt, eller undersøge doseringen af kreatin nærmere. Nogle har som tommelfingerregel at de skal have det antal gram, der svarer til deres kropsvægt i kg ganget med 0,04. Hvis du fx vejer 70 kg, skulle du efter denne regel have 2,8g dagligt, efter du har været igennem loading fasen. Fødevarestyrrelsen anbefaler dog maksimum 2g pr. dag. I andre lande end Danmark er denne anbefaling af kreatins dosering dog noget højere sat, og mange følger i praksis den regel der er beskrevet ovenfor.

Kreatin guide – Bedste kreatin i test 2017
4.27 (85.45%) 11 votes

Gem

Gem