Sundhed ved kontorarbejde i DK

Antallet af kontoransætte stiger i DK, samtidig med at stillesidende adfærd er bevist at være et kæmpe sundhedsproblem!


Er du også en af de mange, som arbejder på et kontor?

Og er du derfor også en af dem, som ofte oplever, at du flere timer dagligt sidder i samme stilling foran din computerskærm for at kunne fuldføre dit arbejde? Så kan det være, at du kender til de smerter i både ryg, skuldre og nakke, som kan opstå som følge af denne meget stillesiddende arbejdsstilling. Heldigvis findes der flere måder, hvorpå du kan forbedre dit eget arbejdsliv og forebygge eventuelle skader fra kontorarbejde. Læs punkterne herunder.

Er kontorarbejde usundt – og hvordan?

De seneste par år er der i Danmark og resten af verden sat øget fokus på stillesiddende adfærd, bl.a. i forbindelse med kontorarbejde. Mange undersøgelser viser at hvis man sidder stille hele dagen uden at dyrke motion, så får man en markant øget risiko for kræft, hvilket bl.a. DR skriver.

Derfor er det essentielt at kontoransatte sørger for at få bevæget sig nok, hver eneste dag. Læs et par råd til denne nedenfor:

Hav de rette udstyr på kontoret

Vi kender alle til det. Vi har siddet i den samme stilling i måske flere timer, og det begynder at kunne mærkes i kroppen. Skuldrene og ryggen begynder at bliver mere tunge, og nakken er efterhånden begyndt at smerte. Derudover oplever du ofte, at du er både træt og sløv, når du kommer hjem fra arbejde samtidig med, at du ofte kan fornemme en snert af hovedpine. Sådan en tilstand er bestemt ikke rar, men desværre ses den ofte hos folk, der arbejder på et kontor.

På et kontor foregår rigtig meget af det daglige arbejde på en kontorstol foran en computerskærm, og det betyder, at man kommer til at sidde en smule foroverbøjet, hvilket er med til at belaste store dele af kroppen. Derudover har vi en tendens til at læne os lidt mere frem og dermed strække nakken i en unaturlig position, når vi skal se, hvad det er, der foregår på en computerskærm foran os. Og hvis kontorstol og skrivebord ikke er i en højde, hvor man har mulighed for at slappe naturligt af i sine arme, er både skuldre og ryg også udsat.

Specielle møbler der øger sundheden

For at forebygge sådanne gener kan det være en nødvendighed at anskaffe sig nogle kontormøbler, der er designet ergonomisk. Det vil sige, at de er lavet, netop så de er med til at afhjælpe gener i kroppen ved kontorarbejde. Her kan det for eksempel nævnes, at der er flere fordele ved et hæve-sænke-bord. Et sådant kan indstilles, således det passer med højden på kontorstolen, og så kan det også hæves, så det er muligt at komme til at stå op foran sin computer frem for blot at sidde ned hele tiden. Og det er bestemt en fordel, der kan være med til at forbedre ens kropsholdning foran skrivebordet. Det bedste er dog at veksle lidt mellem det stående og det siddende arbejde, idet man også efter nogen tid kan komme til at læne sig for meget ind over og støtte sig til bordet, når man står op.

En anden og måske bedre løsning, er at integrere motionsudstyr i hverdagen på kontoret. I Danmark er OfficeFit pionerer indenfor dette. OfficeFit har sammensat i bevægelseskoncept, hvor kontorcykler, gåbånd og træningsudstyr bliver integreret på kontoret, og alle medarbejdere derfor har mulighed for at cykle eller gå mens de arbejder. Der kan også tages 5 minutters træning i en kort pause, for at få rørt kroppen.

Andet udstyr til kontoret

Derudover er der flere fordele ved en computeropsats, der kan være med til at bringe din computer op i en højde, således du kan hvile i dine arme og dermed også dine skuldre. På den måde sidder du ikke og spænder op i dine muskler for at komme til din computer, og du vil således opleve en langt sundere stilling foran den. Dette er bare en af mange ting, der kan bruges til at opnå en bedre ergonomi på et kontor. Det mest effektive er dog ikke en masse “gadgets”, men i stedet ting som kontorcykler og gåbånd, der direkte giver dig mulighed for at tage 1 eller 2 timers motion om dagen mens du arbejder.

Sørg også for vitaminer og motion

Det kan være en god ide at sørge for, at man har de nødvendige vitaminer, som kroppen har brug for. Det vil sige, at det godt kan betale sig at investere en smule i blandt andet kosttilskud og multivitaminer, som kan være med til at give en sundere livsstil. Hvis du er ude efter de bedste kosttilskud, så læs mere om dette på linket.

Motion er også altid godt, idet det vil give noget mere energi og samtidig være med til at styrke kroppen, således den ikke lider så meget overlast ved det hårde kontorarbejde. En sund livsstil med en god søvn kan således også være vejen frem til en bedre arbejdsliv.

Med et ønske om at du får et sundt arbejdsmiljø på dit kontor!

Flere kilder omkring stillesidende adfærd og kontorarbejde

http://www.vidensraad.dk/content/stillesiddende

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/overvaegt/stillesiddende-adfaerd-og-helbred/

Skriv en kommetar