Koffeinpiller forbedrer træning – Guide til koffein

Ønsker du en bedre træning, hvor du har mere energi i øvelserne? Så kan du med fordel bruge koffeinpiller!


Vil koffeinpiller forbedre min træning?

Det korte svar er JA.

Bodylab koffein energizer

Bodylab's svar på koffeinpiller: Bodylab Energizer

Alle kender til koffein, som de fleste mennesker får i deres hverdag, hvad enten det er igennem kaffe, cola eller energidrik. Effekten er en opkvikkende følelse, der gør dig mere oplagt, skarp, øger din udholdenhed og forbedrer din hukommelse og koordination. Netop derfor drikker hele 70 % af danskerne kaffe dagligt, kun overgået af vores nordiske naboer. Den opkvikkende effekt vil gøre dig mere oplagt til at træne i første omgang, men forbedrer også dine præstationer under træningen.

Hvis du leder efter nogle billige og gode koffeinpiller, så se linksne herunder. Overvej også om kreatin er noget for dig, hvis du vil forbedre din træning.

Læs om Bodylab Energizer her - Koffeinpiller m. guarana.

Se Bodylab Caffeine - Almindelige & billige koffeinpiller.

Er der forskel på om man får koffein fra kaffe eller koffeinpiller?

Man skulle tro, at så længe man fik samme mængde koffein, så burde det give den samme effekt. Flere undersøgelser har bevist, at den positive effekt fra koffein er større hvis man indtager det rent. I undersøgelsen blev mængderne nøje målt op, så man var sikker på at deltagerne fik identiske mængder koffein. Resultatet viste at specielt udholdenheden blev forbedret mere, hos dem som drak vand tilsat koffein fremfor normal kaffe. Dette tyder på at kaffe nedsætter effekten af koffein i en vis grad.

Nu da vi har styr på at rent koffein (som er i koffeinpiller) har større effekt, end hvis man drak kaffe, kan vi se på hvordan koffeinpillerne virker.

Hvordan virker koffeinpiller og hvad er der i?

Koffeinpiller virker på samme måde som andre koffein produkter (dog lidt bedre), bortset fra det er koncentreret i kapsler. Når koffeinen er blevet optaget, går det ind og stimulerer centralnervesystemet, som derefter giver dig de tidligere nævnte effekter som f.eks. bedre udholdenhed og fokus.
Der er foretaget flere undersøgelser, der peger på at koffein øger din muskelstyrke. I undersøgelsen fra Journal of Strength and Conditioning Research, sammenlignede man deltagere der indtog Koffein inden træning og dem der ikke gjorde. Deltagerne blev testet i bænkpres, hvor resultaterne viste at deltagere der tog koffein inden havde mere styrke.
Disse forsøg tyder klart på, at koffein inden træning ikke bare giver dig mere fokus, men også mere styrke.

Fakta
Det tager ca. 10 minutter fra du indtager koffein, til at du så småt begynder kan mærke virkningen.

Koffein øger også dit stofskifte, og da et højt stofskifte hjælper dig med at forbrænde bl.a. fedt, taber du dig mere. Derfor kan koffein også bruges i forbindelse med vægttab. Dog skal du tænke over ikke at indtage koffein om aftenen, da det er bevist at det giver en dårligere nattesøvn.

Hvad er der i koffeinpiller?
Hvad der er i, afhænger af hvor du køber produktet. I langt de fleste piller, er der udelukkende koffein i - nogle gange fra forskellige kilder. Hvis du køber fra Bodylab, er det 100 % guarana, som er en plante fra Sydamerika, hvorfra man kan udvinde koffein og er derfor et naturprodukt. Der er også andre planter hvorfra man kan udvinde koffein fra, men vær varsom hvis du køber fra udenlandske producenter. Som altid, anbefaler vi at man køber sine kosttilskud fra Danmark, da der er meget bedre kontrol med fødevarerne her i landet.

Kan koffeinpiller være farlige?

Næsten alt hvad du indtager, er farligt hvis det indtages i overdrevene mængder. Koffein kan give en række bivirkninger ved overdrevet dosering, og hvis du er gravid, kan for meget koffein øge risikoen for en spontan abort.

Fakta
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man maksimalt indtager 400 mg koffein dagligt, og maksimalt 300mg for gravide. Når man ikke overskrider denne koffein dosering, vil koffeinpiller som udgangspunkt ingen bivirkninger have.

Men ja - koffein kan være farligt i alt for store mængder. Derfor er koffein et tilskud der hjælper på ens træning, men også et kosttilskud man ikke skal overdrive. Derfor skal man have 100% styr på mængden af koffein i hver pille, og indtage dem derefter. Man skal også huske, at en person på 100 kg kan indetage mere koffein end en person med den halve kropsvægt.

Koffeinpillers bivirkninger ved overdosis
Hvis du indtager for store mængder koffein, er der en række bivirkninger som man helst ville undgå. Nogle af bivirkninger man kan opleve, er sure opstød, hovedpine, kvalme, hjertebanken, diarre og naturligvis rasløshed, søvnløshed og muskelrystelse. En bivirkning som søvnløshed kan man også opleve uden at overskride de maksimale 400 mg på en dag, hvis man indtager koffein om aftenen. Derfor bør man som tommelfingerregel ikke indtage koffeinpiller, kaffe eller energidrik en del timer før man skal sove.

Kan jeg ikke bare drikke energidrikke eller kaffe?

Der er intet problem i at drikke kaffe for at få koffein. Hvis du drikker kaffe i forvejen, kan du med fordel drikke det op til en træning og få dit koffein derigennem. Hvis du ikke allerede er kaffe drikker, men stadig gerne vil nyde godt af koffeins effekt, er de billigste for dig at købe koffeinpiller. Energidrik indeholder også en fin mængde koffein, her er problemet dog alle de unødige ekstra ingredienser du får med, som er dårlige for dig. Udover det, betaler du også typisk alt for meget for hvert mg koffein, når du køber en energidrik. Den nyeste viden peger desuden på at energidrik er dårligt på mange fronter, og derfor vil vi ikke anbefale at man vælger det, fremfor kasse eller rent koffein.

Kan det bruges i stedet for pre-workout?

I alle pre-workout produkter er koffein en essentiel del af opskriften. Udover koffeinen i pre-workouts, er der ofte sukker, beta-alanin, kreatin, forskellige vitaminer og andre ingredienser som har hver sin positive virkning på din træning - men også nogle gange bivirkninger. Så hvis du ønsker af skære disse ”ekstra” ingredienser fra, og holde dig til de få kosttilskud som giver størst effekt og mindst bivirkninger, så kan du med fordel holde dig til koffeinpiller.

Hvor mange koffeinpiller skal jeg tage?

Dosering af koffeinpiller

Hvordan skal man dosere koffeinpiller?

Danske koffeinpiller er generelt doseret til 100mg pr. pille, hvilket ca. svarer til en kop kaffe. Udenlandske piller er ofte højere doseret, fx til 200-300 mg koffein pr. pille. Det er meget vigtigt at du har styr på hvor meget koffein dine koffeinpiller indeholder, så du ikke kommer til at tage en alt for stor dosis.

Spørgsmålet er egentlig ikke hvor mange koffeinpiller du skal tage, men i stedet hvor mange mg. koffein du skal dosere. Koffein doseringen afhænger ligesom de meste andet af din kropsvægt men også din krops reaktion på koffeinen. Vi vil anbefale dig selv at undersøge nærmere hvad der er bedst for dig, og ikke tage for store mængder af gangen.

Er det ulovligt?

Da koffeinpiller engang var ulovlige, er der nogen der har denne opfattelse. Denne lovgivning om koffeinpiller er dog blevet ændret, så det i dag er fuldstændig lovligt at sælge koffeinpiller.

Tidligere var det ikke lovligt at sælge koffeinpiller som et kosttilskud, men det er det blevet i dag. Ofte sælges koffeinpiller i forbindelse med bodybuilding. Et tydeligt hint om at koffeinpiller er lovlige, er at de store producenter af kosttilskud som Bodylab, MyProtein og Gymnordic sælger koffeinprodukter.

Konklusion

Koffeinpiller vil give dig mere energi både inden og under din træning. Man kan se koffeinen som en "ren" version af pre-workout, da det gør dig mere fokuseret og klar på at få det optimale ud af din træning. Dog skal man holde sig til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for dosering af koffein på 400 mg dagligt, og ikke på én gang. Hvis man ønsker at bruge koffeinpiller i forbindelse med sin træning, skal man ikke købe det som håndkøb, men i stedet fra danske kosttilskuds producenter, hvis man vil have det billigst muligt.

 

Kilder:
http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2011/01000/The_Effect_of_Caffeine_Ingestion_on_Mood_State_and.26.aspx

Graham TE, et al. Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion. J Appl Physiol 1998;85:883-9.

Rogers PJ, et al. Time for tea: mood, blood pressure and cognitive performance effects of caffeine and theanine administered alone and together. Psychopharmacology 2008;195:569–77.

Smit HJ and Rogers PJ. Effects of low doses of caffeine on cognitive performance, mood and thirst in low and higher caffeine consumers. Psychopharmacology 2000;152:167–73.

Skriv en kommetar