Fiskeolie

Lær alt om fiskeolie i vores kæmpe fiskeolie guide om dosering, effekt og bivirkninger fra fiskeolie

Fiskeolie Den ultimative guide til fiskeolie - Læs alt om fiskeolie i denne guide.

Fiskeolie test: Det bedste fiskeolie 2017

Vi har hos Suplab testet mange de bedste fiskeolie kapsler, og fundet de 4 bedste fiskeolie produkter.

Vi har opstillet et sammenligningsgrundlag for de 4 bedste fiskeolier som vi anbefaler, hvor du bl.a. kan sammenligne indholdet af DHA og EPA samt se hvad du betaler, pr. gram EPA & DHA.

Det bedste fiskeolie, som Suplab anbefaler i 2017

www.myprotein.dk
  • Pris pr. gram EPA & DHA
  • EPA & DHA pr. portion
  • Total Omega 3 pr. portion
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#1 Myprotein Omega Balance

Suplabs fiskeolie test-vinder

Denne fiskeolie fra MyProtein er vores klare favorit! Scorer godt på alle punkter
Læs hele anmeldelsen af MyProtein Omega Balance

www.pikasol.com
  • Pris pr. gram EPA & DHA
  • EPA & DHA pr. portion
  • Total Omega 3 pr. portion
  • Suplabs vurdering

#2 Pikasol Premium Omega

Har et fint indhold af EPA & DHA

Pikasol giver dig fin kvaliet til en fair pris. Produktet indeholder 60% omega-3, hvilket er meget fint. Derudover er produktet IFOS certificeret.
Læs hele anmeldelsen af Pikasol Premium Omega

www.purepharma.com
  • Pris pr. gram EPA & DHA
  • EPA & DHA pr. portion
  • Total Omega 3 pr. portion
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#3 Pure Pharma Omega-3 Fish Oil

Godt indhold, dog dyrere end de andre produkter

Fiskeolien er af en god kvalitet, med en omega-3 koncentration på 72%. Den er dog en anelse dyrere end konkurrenterne.
Læs hele anmeldelsen af Pikasol Premium Omega

www.myprotein.dk
  • Pris pr. gram EPA & DHA
  • EPA & DHA pr. portion
  • Total Omega 3 pr. portion
  • Kundeanmeldelser
  • Suplabs vurdering

#4 MyProtein Omega 3

Det mest omkostningseffektive produkt

MyProtein Omega 3 er det billigste produkt pr. gram EPA & DHA. Fint produkt hvis du er klar på at spise en masse kapsler.
Læs hele anmeldelsen af MyProtein Omega-3


Hvad er fiskeolie?

Fiskeolie kapsel

Fiskeolie som også er Omega-3 fedtsyrer, har en lang række positive virkninger på din krop. Bl.a. på blodomløbet, dine led, hjertet, stofskiftet og modvirker fremkomsten af en række sygdomme. Det findes særligt i fede fisk, hvorfra olien også bliver udtrukket fra. Du får derfor også selv fiskeolie, når du spiser fisk.

I fiskeolien er de vigtigste omega-3 fedtsyrer EPA (eikosa-pentaen-syre) og DHA (dokosa-hexaen-syre). Disse to omega-3 fedtsyrer menes at have den største positive effekt på kroppen, da de indgår i en syntesekæde, hvor EPA kan omdannes til DHA og omvendt.

Hvad er fiskeolies effekt?

Effekten af fiskeolieDe før nævnte fedtsyrer EPA og DHA bliver optaget i cellemembraner i hele kroppen, som er en slags skal for hver eneste kropscelle. Her bliver EPA og omega 6 fedtsyreren, arakidonsyre, omdannet til eikosanoider. Eikosanoider er en samlet betegnelse for prostaglandiner, tromboksaner, prostasykliner leukotriener, som er vigtige signalmolekyler.
Eikosanoider har kontrol over flere af vores processor i kroppen, såsom muskeltilvæksten før og efter træning, inflammation, centralnervesystemet mm. De systemer der styres på baggrund af eikosanoider, er nogle af de mest komplekse systemer i vores krop.

 
Beskyttende egenskaber

Fedt fra fiskeolie, sætter sig modsat andet fedt ikke på kroppen, men i cellemembranen som et beskyttende lag. Dette mindsker risikoen for bakterieangreb og lignende.

Fakta
Vi danskere er vilde med fiskeolie - faktisk er vi så vilde med de små gyldne fiskeoliekapsler, at vi spiser fiskeolie for hele 200 millioner årligt.

Hvilke fordele har det på helbredet?

Fiskolie giver helbredet fordeleDer er lavet utallige studier omkring Fiskeolie og omega-3 fedtsyrer, hvor man har påvist alle de positive virkninger ved fiskeolie. Du kan drage nytte af det både som helt almindelig person, sportsudøver eller styrkeløfter.

Vi har læst flere studier omkring emnet, og har samlet de positive virkninger man er kommet frem til, fiskeolie kan have:

  • Fiskeolie har en anti-flammatorisk virkning, hvilket teoretisk set mindsker hævelsen ved f.eks. et forstuvet led.
  • Dæmper betændelsestilstande og irritation, ved bl.a. leddegigt, slidgigt, akne og mindre betændelsestilstande ved overbelastning at muskler.
  • Mindsker risikoen for hjertekarsygdomme (udvider blodkarrene).
  • Sænker niveauet af dårligt kolesterol i blodet
  • Nogle studier (IKKE ALLE) peger på, at fiskeolie påvirker vores mentale sundhed positivt, og vores hukommelse og indlærings evne endda bliver forbedret.
  • Forebyggende mod brystkræft, tarmkræft samt prostatakræft.
  • Forøgelse af stofskiftet, hvilket kan lede til et vægttab.
  • Diabetes forebyggende.
  • Positiv indflydelse på immunforsvaret
  • Stress forebyggende, da stress-hormonet kortisol bliver mindsket.
  • Kan bremse udvikling af skizofreni

Ovenstående er positive effekter som fiskeolie har vist at have gennem studier. Man skal ikke forvente at fiskeolien kan "kurere" en.

Hvorfor er fiskeolie godt til min træning?

Kreatin dosering

Fiskeolie smører dine led og hjælper dig med at yde optimalt.

fordele løbSom du lige kunne læse før, kan fiskeolie have utroligt mange gode egenskaber. Dette er både positivt for personer der ikke træner, men specielt også for personer der gør. Studier har også vist, at fiskeolien bidrager til at holde dine led sunde og formindske smerter og morgenstivhed.

Fiskeolie har en lille positiv virkning på stofskiftet, som eikosanoider er med til at påvirke. 

Fiskeolie kan nedsætte inflammation. Det betyder at hvis du forstuver et led, burde du i teorien opleve at det ikke hæver op på samme måde. Konklusionen er, at fiskeolie har mange positive effekter på menneskekroppen, som er bevist gennem en lang række studier.

Hvordan får jeg fiskeolie?

Den mest naturlige vej til at få fiskeolie, er igennem fede fisk. Du kan også få det igennem visse planter. Hvis du har svært ved at få nok fisk, kan du supplere med kosttilskuddet fiskeolie. Fiskeolie er udvundet fra fisk, og indtages normalt i kapsler.

Du kan købe fiskeolie på apoteket eller på nettet. Du kan med fordel rulle ned og se, hvilken fiskeolie vi har vurderet til at være den bedste, samt link til hvor du kan bestille det.

Kan jeg få nok fiskeolie fra kosten og hvad med dosering?

Det kan du sagtens. Ifølge hjerteforeningen skal du spise ca. 1.000 mg omega-3 om dagen, for at mindske risikoen for blodpropper og pludselige hjerteanfald markant.  Det svarer ca. til at spise fisk 2 gange i ugen.

Hvis man skal op på et niveau hvor man vil opnå en anti-inflamatorisk virkning, skal man indtage en dagsdosis på 2.400 mg omega-3.

Hvis du køber kosttilskud med ALA (alfa-linolensyre), i stedet for EPA og DHA, skal du indtage meget mere fiskeolie for at opnå samme effekt, hvilket giver et højere kalorieindtag. Grunden til dette er, at kun ca. 15 % af ALA bliver omdannet til egentlig fiskeolie.

Det er forskelligt fra fiskeolie til fiskeolie, hvor meget omega 3 der er i hver enkelt softgel pille, så læs på deklarationen og indtag derefter. De fleste producenter anbefaler 1-3 softgel piller dagligt, hvor hver pille bliver indtaget med et måltid.

Hvis du har en sygdom, som du tror fiskeolie kan modvirke, kan du med fordel gå til din egen læge for at blive enige om dosering.

Er almindelig fisk mere sikker end fiskeolie kapsler?

Man kommer aldrig galt afsted med at spise normal fisk. Når du spiser normal fisk, får du også yderligere vitaminer og næringsstoffer, som plejer din krop.

Hvis du køber fiskeolie tabletter fra de rigtige producenter (bl.a. dem vi anbefaler), får du det bedste fiskeolie på markedet og derfor den bedste kvalitet.

Er dyre kapsler bedre end billige?

Kvalitet følger ofte med prisen. Vi har vurderet 4 fiskeolier på pris og kvalitet, så du kan købe det produkt der passer bedst til dig.

Fakta
Kroppen kan ikke selv producere omega-3 fedtsyrer - den eneste måde du kan få omega-3 fedtsyrer på, er derfor igennem din kost, i form af fisk eller som kosttilskud.

Har fiskeolie bivirkninger?

bivirkninger fiskeolie

Hyppigste negative bivirkninger:

  • Opstød smagende af fisk. Sker oftest ved høje doser.
  • Blodet bliver mere tyndtflydende, som kan forlænge blødningstiden, give tendens til blå mærker og næseblod. Det sker især ved høje doser.

Tager du allerede medicin, bør du være opmærksom. Hvis du i forvejen tager blodfortyndende medicin, kan fiskeolie i teorien forstærke denne virkning.

Hvis du skal opereres, bør du for en sikkerhedsskyld stoppe med fiskeolie 1 uge inden indgrebet, og vente med at begynde igen til en uge efter indgrebet.

Hvis du er i tvivl bør du tale med din læge om det.

Vi håber at du blev klogere på fiskeolie i denne guide, og at du har fundet den information du kunne bruge. Du er meget velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål.

Fiskeolie
4.27 (85.45%) 22 votes

Gem

Gem

Gem

Kilder/Referencer:

Rizos, E. C., Ntzani, E. E., Bika, E., Kostapanos, M. S., & Elisaf, M. S. (2012). Association between omega-3 fatty acid supplementation and risk of major cardiovascular disease events: a systematic review and meta-analysis. Jama, 308(10), 1024–1033. doi:10.1001/2012.jama.11374

Gebauer, S. K., Psota, T. L., Harris, W. S., & Kris-Etherton, P. M. (2006). n-3 fatty acid dietary recommendations and food sources to achieve essentiality and cardiovascular benefits. Am J Clin Nutr, 83(6 Suppl), 1526S–1535S.

Arterburn, L. M., Hall, E. B., & Oken, H. (2006). Distribution, interconversion, and dose response of n-3 fatty acids in humans. Am J Clin Nutr, 83(6 Suppl), 1467S–1476S.

netdoktor.dk/kosttilskud/hvad_er_fiskeolie.htm

hjerteforeningen.dk/alt-om-dit-hjerte/medicin/naturlaegemidler/oversigt-over-naturl%C3%A6gemidler/fiskeolie/

politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE3128812/klarlund-spis-hellere-fisk-end-fiskeolie/

http://videnskab.dk/krop-sundhed/fiskeolie-bremser-udvikling-af-skizofreni