BMI Beregner

Beregn dit BMI og lær hvad det betyder herunder.

BMI er en forkortelse for betegnelsen Body Mass Index, som er et tal, der udregnes på baggrund af sammenhængen imellem din højde og din vægt. Tallet er en indikator for, hvorvidt du er under-, normal-, eller overvægtig, og ved at beregne din BMI kan du derfor blive klogere på din krops sundhedstilstand. Brug vores BMI beregner herunder for at se dit BMI tal.


BMI:

 

Det er ganske enkelt at beregne din BMI med en simpel BMI beregner. Når du har fået dit BMI-tal, kan du bruge nedenstående skema til at fastlægge, hvilken kategori du tilhører:

  • Under 18,5 - du er højst sandsynligt undervægtig, og har du en BMI på under 16, er der ifølge WHO tale om en alvorlig undervægt, der kræver professionel behandling.
  • 18,5-25 - du er inden for den normale BMI, hvilket betyder, at din vægt ikke udgør nogen sundhedsrisiko for dig.
  • 25-30 - du er kategoriseret som overvægtig.
  • Over 30 - du går ind under betegnelsen svært overvægtig.

Med en BMI beregner får du ligeledes muligheden for at eksperimentere med, hvor meget du kan veje, før du bevæger dig op eller ned i de ovenstående kategorier. Det kan være meget interessant at sidde og lege med og samtidig blive klogere på, hvor meget du skal tabe dig eller tage på, før du ligger inden for det, man vil betegne som normen.

Fordele ulemper bmi

Fordele og ulemper ved BMI

Selvom BMI kan bruges til at give dig et pejlemærke på, hvor du ligger rent vægt- og sundhedsmæssigt, så er det vigtigt at tilføje, at det blot er en indikator for, hvor du ligger. Det er nemlig meget individuelt, hvordan folk er bygget, og derfor kan der forekomme en fejlmargen i de beregninger, der foretages. For at nævne et eksempel, så kan BMI ikke bruges af body-buildere, da de har en langt højere muskelmasse end den gennemsnitlige befolkning. Derudover er der en lang gruppe af personer, der generelt er kraftigt bygget, og det kan skævvride beregningen og dermed give et fejlresultat. BMI skelner nemlig ikke imellem muskel- og fedtmasse, der begge kræver nogle andre værktøjer at måle på.

Hvis du styrketræner meget i din fritid og generelt har en stor muskelmasse, findes der dog andre metoder til afklare, hvorvidt du er overvægtig eller ej - fx taljemål eller talje-hofte ratio.

Bmi det kan du bruge det til

Det kan du bruge dit BMI-tal til

Dit BMI kan bruges til at give dig nogle oplysninger om både din vægt og sundhedstilstand, som du kan vælge at arbejde videre på. Der er nemlig en klar sammenhæng imellem overvægt og øget risiko for andre alvorlige sygdomme, og derfor kan det være en god idé at tage til din egen personlige læge, så du kan blive klogere på, hvad du konkret kan gøre for at forbedre din livsstil.

Nogle af de hyppigste sygdomme som skyldes overvægt er bl.a. type-2 diabetes, kolesterolforstyrrelse, hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk og mange andre livsstilssygdomme, der årligt koster samfundet mange økonomiske og menneskelige ressourcer.

Der er dog også livstilssygdomme forbundet med undervægt - fx infertilitet, knogleskørhed og blodmangel, som alle kan påvirke din hverdag negativt.

Uanset om du er over- eller undervægtig, så medfører begge ting ofte også psykiske konsekvenser i form af lavt selvværd, som kan resultere i depression eller andre psykiske lidelser. Derfor er der mage gode fordele at hente ved at arbejde på at få en krop, som du har det godt tilpas i.

Mange af de ovenstående sygdommene kan faktisk forebygges og endda helt undgås, hvis du lægger en tidlig indsats for at ændre din livsstil her og nu. Nogle af de mest effektive ændringer, der kan føre til øget sundhed er bl.a.:

  • Kostændringer - hvis du er under- eller overvægtig, betyder det, at der højst sandsynligt skal nogle kostændringer til, så du kan nå op på normalvægten, hvor din krop altså trives allerbedst. Her kan du bl.a. justere på dit kalorieindtag, men hold også et vågent øje med din kostsammensætning - den har nemlig stor indflydelse på din forbrænding og vægt.
  • Træningsplan - er du overvægtig, kan det være meget effektivt at udarbejde en træningsplan, som du kan følge. En sådan træningsplan kan bestå af enten styrke- eller konditionstræning alt efter din personlige målsætning. Det er dog vigtigt at påpege, at træningen ikke kan stå alene - ofte er det kostændringen, der for alvor kan gøre en forskel.
  • Undgå rygning og alkohol - hav et skærpet fokus på dine usunde vaner.

Derudover kan du bruge dit BMI til at fastsætte mål og delmål for dig selv under din livstilsændring, så du kan holde fingeren på pulsen og finde din indre motivation frem hele vejen igennem. En livsstilsændring er en lang proces, der kræver stort gåpåmod - men ofte følger der fantastiske resultater med allerede inden for en kort tidshorisont.

Rådfør dig med en sundhedsfaglig person

Husk på, at et BMI-tal aldrig kan stå alene. Nogen gange kan det være meget rart at blive bekræftet i din sundhedstilstand fx hos din praktiserende læge eller en anden person med sundhedsfaglig baggrund, der kan give dig den rette vejledning og hjælpe dig godt på vej mod en sundere livsstil.

En diætist eller ernæringsassistent vil fx kunne hjælpe dig med at tilrettelægge en kostplan, der er tilpasset din individuelle krop, mens en personlig træner kan være vejen frem, hvis du ønsker at få tilrettelagt en ambitiøs træningsplan. Ligger der noget psykisk bag dine vægtproblemer, kan det også være en mulighed at søge mod psykologhjælp eller anden form for terapi, som du vil kunne få gavn af langt ind i livet.

Det behøver dog ikke at være kompliceret at få ændret livsstil. Du kan altid starte i det små og forsøge dig med en mindre kostomlægning og mere træning i det daglige, og allerede dér vil du bemærke, hvor langt du kan nå med bare små livstilsændringer. Start evt. med en nær ven eller et familiemedlem, så I kan støtte hinanden.

Gå i gang med et træningsprogram

Hvis du mangler et træningsprogram, så har vi faktisk her på Suplab, lavet et GRATIS træningsprogram. Vi har både lavet et træningsprogram til vægttab, men også muskeltilvækst, hvis det kunne være noget. Du kan læse mere om vores træningsprogram her. Her er det smart at bruge vores BMI beregner inden, så du bedre kender dit mål.

kilder:

https://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/lose_wt/BMI/bmicalc.htm