5 tips til at holde formen igennem sommerferien

Vil du gerne bevare formen henover ferien? Her får du vores 5 bedste tips.


5 tips til at holde formen (på trods af ferien)

Det er sommer og derfor er det ferietid (for de fleste). Det er nu tid til at sole sig på stranden og gå i bikini og badetøj. Det er også det tidspunkt, hvor mange smutter en uge hjem til forældrene eller sydpå. Men hvordan undgår du at miste formen? Kan det overhovedet lade sig gøre?

Svaret er ja, og vi giver dig derfor 5 tips til at holde formen over sommerferien.

Hvis du tager en uge sydpå, så bør du bare nyde din ferie, uden at tænke for meget på træning. En uge uden træning ødelægger ikke din form – slet ikke. Den ekstra restituering kan derimod hjælpe din træning og give dig fornyet energi. Hvis du ikke kan lade træningen ligge, er kropvægtsøvelser et godt supplement. Det kan være armbøjninger, mavebøjninger, walking lunges, pull-ups mv.

Mange oplever, at det er svært få trænet i samme omfang på ferie derhjemme, i forhold til en rutinepræget hverdag. Selvom det er ferie og man kun har lyst til at ligge på sofaen, så hjælper det at planlægge sin træning.

Derfor springer vi ud i vores 5 råd til at holde formen i ferien…

1. Strukturer din hverdag

Det hjælper dig med at komme ind i en rutine, hvilket øger chancen for at du kommer op i motionscenteret. Vi er alle vanemennesker, og det er derfor nemmere at følge en rutine. Derudover er det sværere at udskyde træningen, hvis man ved præcis hvornår på dagen man skal afsted.

2. Hold din træning simpel

Simpelt træningsprogram

Hold træningsprogrammet simpelt, med de vigtigste øvelser!

Dit 6 dages, double split, mave-og-læg-hver-anden-dag tilgang er nok svær at gennemføre samtidig med, at du skal navigere mellem familie-tamtam og ferier. Selvom dit træningsprogram ikke er ligeså omfattende som ovennævnte program, bør du stadig overveje at cutte nogle af de ekstra øvelser du har evt. tilføjet i løbet af året væk. Dette mindsker også træningstiden. Denne simple og overskuelige træning øger chancen for at du kommer en tur i motionscenteret, når du ligger på sofaen og ser Netflix eller når vejret er godt.

Hvis du mangler et simpelt program, er vores 2-split program et godt bud. Se & prøv det gratis.

3. Få en træningsmakker

Når din motivation halter, kan det hjælpe at have en træningsmakker til at få dig på rette spor igen. Du har jo ikke lyst til at svigte din træningsmakker, hvis I har aftalt at træne tirsdag morgen? Vel? Nej, det tænkte jeg nok! Derfor skal du overveje stærkt at finde en træningsmakker!

4. Motiver dig selv

Inspirerende videoer eller film har ofte virket på mig, når motivationen halter. ”Pumping iron” med Arnold Schwarzenegger eller Rocky filmene er altid en sikker vinder, hvis man skal motiveres til at tage ned i træningscenteret. Der findes også forskellige youtubere, som kan anbefales, eksempelvis: Calum Von Moger eller Steve Cook. Se nogle træningsvideoer med nogle du ser op til – og kom så afsted!

5. Prøv nogle nye kosttilskud

Hvis der er nogle kosttilskud, som du har overvejet at bruge, så er det måske tid til at prøve dem nu? Det kunne f.eks. være proteinpulver, weight gainer eller pre-workout.

Det kan være vanskeligt for de fleste at følge en super seriøs træning i ferierne. I stedet for at se det som en fiasko, kan du gøre ferien til en testperiode. Du vil få det bedre med dig selv, og måske opdager du et nyt kosttilskud, som du vil bruge fremover?

Jeg håber, at du kan bruge rådene! Hvis du selv har flere råd eller spørgsmål, så er du velkommen til at skrive dem i kommentar feltet nedenunder.

5.0
06

1 kommentar

  1. Lars Mikkelsen 13. juli 2017

Skriv en kommetar