5 grunde til du skal holde dig fra alkohol hvis du træner

Hvorfor du ikke skal drikke alkohol + 4 gode råd når du gør det alligevel! ;-)


5 grunde til du ikke bør drikke, hvis du træner

Vi kender det alle – dagene efter en våd bytur, løber man kortere og pulsen hamrer allerede derudaf, inden man overhovedet er kommet ud af indkørslen. Hvis du selv kender til dette og mangler et par ekstra grunde til at kvitte alkohollen, eller bare for at skære ned på forbruget, giver vi dig dem herunder.

Til sidst har vi også samlet 4 gode råd, når du vælger at drikke alligevel!

Endelig, så husk at tjek vores kæmpe guides til kosttilskud ud.

  1. Din kondition bliver forringet

    Som jeg nævnte tidligere i eksemplet, løber vi generelt bare kortere efter en lang aften på Crazy Daizy. Her spiller flere faktorer ind. Deriblandt den mangelende søvn, dehydrering, de 2 MCD burgere og 10 nuggets du spiste som natmad, men det værste er selvfølgelig alkohollen. Alkohol er som gift for kroppen, som leveren skal bruge meget energi på at nedbryde. Det resulterer i mindre energi til træningspasset og dårligere træning.

  2. Du spiser junkfood dagen derpå

    Efter en lang aften i byen, bliver kroppen drænet for væske. Dehydreringen er med til at give dig salt-mangel, som du bl.a. finder store mængder af i junkfood. Alkohol feder derfor også indirekte, da det dræner dig for salt, som giver dig lyst til junkfood, bl.a. på grund af det høje saltindhold. Det er godt at få opfyldt depoterne med lidt sukker og salt, men at gøre det gennem junkfood slanker dig bestemt ikke.

  3. Hæmmer genopfyldningen af kulhydrat depoterne efter træning

    Udover at du får sværere ved at genopfylde kulhydrat depoterne efter træning, bliver de hormoner som øger din muskelvækst hæmmet i deres effekt pga. alkohollen.En undersøgelse viser, at ved indtagelsen af 6 genstande umiddelbart efter en hård træning, resulterer det i en 15-20 % styrkenedsættelse de følgende 2 dage. Det samme studie siger dog også, at hvis man indtager 3 genstande, er der ingen målbar effekt.

  4. Tømmermænd

    hvor mange søndage har man ikke tænkt til sig selv: ”jeg drikker aldrig igen”? Det kan ikke tælles på 2 hænder ved mig hvert fald. Tømmermænd er resultatet af manglende søvn, dehydrering, salt-mangel og forgiftningen af din krop, i form af alkohol. Man skulle ikke tro det, men alkohol er faktisk vanddrivende, selvom det er væske man drikker. Det er derfor oftest dehydrering som giver dig hovedpine dagen efter, så sørg for at drikke en masse vand inden du går i seng. Jeg var inde omkring saltmangel før, som faktisk er en konsekvens af dehydreringen. Spis derfor saltet mad inden du begynder at drikke, men også dagen derpå (IKKE MCD, men normal mad der bare er saltet ekstra godt).

    Fakta

    Alkohol er årsag til et tab i danskernes middellevetid på et år og fire måneder for mænd og 6-7 måneder for kvinder.

  5. Det feder

    Mange folk tror at alkohol bliver omdannet til fedt, og det er grunden til at det feder. Det er faktisk en myte, men du må hellere vente med at blive for glad over den gode nyhed. Alkohol er et energistof ligesom proteiner, fedt og kulhydrater. Det indeholder ca. 7 kalorier pr. gram. Det er dog skidt for kroppen at bruge alkohol som energikilde, da en del af energien bliver spildt under nedbrydningen af alkohol. Kroppen vælger at nedbryde alkohol før andre næringsstoffer, som resulterer i en opbremsning af nedbrydningen af fedt og kulhydrater. Det ender derfor med samme resultat som myten: Mere fedt.

    4 Gode råd hvis du vælger at drikke alligevel:

    1. Drik vand
      Hvis du alligevel vælger at drikke, så gør dig selv den tjeneste at drikke vand indimellem. Drik også en masse vand, når du kommer hjem om natten.
    1. Træn på dagen, hvor det går løs
      For at få forbrændt mange af de kalorier du får i løbet af aftenen, kan du tage en løbetur om dagen, så du kommer kalorierne i forkøbet. Prøv evt. vores gratis 2 split træningsprogram til styrketræning. Snart har vi også Suplab’s Fullbody Træningsprogram klart, som du med fordel kan prøve. Du kan som med vores 2-split downloade det gratis ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvor du får gratis træningsprogrammer, tips, tricks og god viden om kosttilskud og træning.
    1. Tænk over natmaden
      Det her er nok det sværeste råd at følge, men undgå MCD eller andet junkfood på vejen hjem. Hellere spis noget rugbrød eller lignende, når du kommer hjem. Hvis du endelig skal på MCD, så overvej om du ikke kan nøjes med en sukkerfri sodavand og en enkelt burger.
    1. Spis godt inden du begynder at drikke
      Der er 2 meninger med dette råd. Du skal spise godt, inden du begynder at drikke. På den måde undgår du, at alkohollen rammer dig hårdere end ellers. Som jeg også var inde på før, er det en god idé spise saltet mad inden du drikker, da du modarbejder den salt-mangel du ellers ender med dagen efter. Problemet ved at spise meget, er selvfølgelig at du samlet set indtager flere kalorier.

Vi håber du synes godt om vores små og korte råd omkring at kombinere flaskerne(alkohol) med træning. Hvis du har noget spørgsmål er du meget velkommen til at stille spørgsmål i en kommentar.

Gem

1 kommentar

  1. Esben Schmidt 10. oktober 2016

Skriv en kommetar